Action och lite drama

Fyra dagar in i seglatsen mot hemmahamnen nu och ganska mycket dramatik så här långt, säkert mycket på grund av bristande erfarenhet. Inte för att vi förväntade oss smärtfrihet, men det blev mer än man kanske önskat sig.

Mindre än en timme från det att vi kastade loss från Grimsöy Marina pajade navigatorn, stiften till strömförsörjningen i vår äldre Raymarine C90 hade korroderat och gick av så den gick inte att starta. Fortfarande i norska vatten funkade inte Seapilot på Ipaden heller så vi fick gå lite på chans den första biten och följa farleden mot svenska vatten där vi hade full täckning på de digitala sjökorten. Skönt att vi ändå hade tänkt till och jobbade med tre av varandra oberoende system för navigeringen, navigatorn med Raymarines kort, Ipaden med Seapilot och papperskort som täckte nästan ända upp till Grimsöy. Så det löste sig fint. På ett sätt lite kul att handjaga och navigera traditionellt första biten. Väl inne på svenska vatten två oberoende sätt att navigera igen och det har fungerat bra nu.

Hårda vindar med upp till 20 sekundmeter och runt fyra meter höga vågor första två dagarna ledde oss att köra järngenuan första och andra dagen. Stojigt på havet och i de öppna partierna fick vi ett par översköljningar över taket på styrhytten till och med, men båt och besättning levererade, höll humöret uppe och huvudena kalla så stämningen var ändå på topp. En svajankring första natten vid Kalvön utanför Grebbestad var fin, vi satte ankaret stenhårt och det var ju tryggt och bra på natten men ruggigt svårt att komma loss. Ankarspelet slirade och vi fick joxa runt länge innan vi lyckades köra loss det. Saknar hanfot till ankaret upptäckte vi, det blir ett kommande inköp med hög prio för att avlasta ankarspelet. Fint med en filmkväll i salongen, ombäddad till soffsäng för fyra!

Andra natten la vi till i Tullboden och gnuggade fender med en stor fin Storebro där. Hälsade på Charlotte, Dan, Oscar och Linn och hade en fantastiskt trevlig kväll med god middag, bastu och första salta badningarna. Låg kvar över dagen efter, vi fick låna bil av våra snälla värdar och kunde bunkra upp rejält med mat i Kungshamn, riktigt skönt!

Fredag 7 juli, fortfarande rätt bra med vind, runt 10 m/s, och vi gick upp i Åbyfjorden för att börja få upp lite canvas och prova hur Neverland beter sig under segel. Efter lite trial and error fick vi upp storen, stagfocken och halva genuan och hade ett riktigt fint ben med sidvind ner mot Lysekil. Genuan strulade med oss, blocket till styrbordsskotet gick sönder och rullen var dåligt rullad så vi fick inte in den ordentligt. De gamla plasttravarna i storen kärvade nåt gräsligt och fastnade friskt både när vi hissade och halade storen, nåt att klura på så att det blir mer smärtfri hantering av den. Revade ner allt vid Fiskebäckskil och gick för motor ner mot Gullholmen. Fantastiskt fint litet samhälle!

La till för natten långsides mot en klippa söder om Gullholmen. Tilläggningen var lugn och fin men i skrivande stund behöver vi rådda lite, det är i grundaste laget så kölen slår i med jämna mellanrum. Det är vi i färd med att lösa nu efter middagen.

Imorgon ska Alva och jag fixa med rullgenuan och se vad vi kan göra åt skotningen. Det visade sig också under dagen att babordstanken inte håller riktigt tätt i genomföringarna i överkant, så vi dras med ett mindre dieselläckage i maskinrummet. Den ska nog inte tankas helt full innan det är fixat om man har för avsikt att ha redig slagsida en hel dag. Soppan trycks ut i skarvarna. Mer att klura på.

Ganska stressig och dramatisk dag men besättningen vid gott mod trots allt, lösningsorienterad och driftig. Skönt! Inte utan att jag är mäkta stolt över min familj!

Först behöver vi rådda om tampar och fixa tilläggningen så islagen försvinner….

Fair winds!

/Skipper Henkster

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait