Ett favoritcitat jag har är när Kråkan och Mamma Mu städar. Eller, Kråkan ”städar” i sitt bo, Mamma Mu tittar in, ser hans monumentala kaos och frågar: ”Men hur ska du hitta saker Kråkan?”, han sätter kaxigt tummarna i bältet och utbrister med sin sedvanliga överlägsenhet: ”Ha! Enkelt! Jag la allting överst!”
Vi börjar ändå få rutin på att flytta. Kaoset är trots allt aningen skenbart, det finns ett mått av god organisation och genomtänkt logistik dolt under ytan. Efter våra sista arbetsdagar på ordinarie jobb i förra veckan, och en lugn och skön påskhelg på Väddö så drog vi igång en mer permanent embarkering och ombordflytt i vårt tilltänkta nya hem i måndags.
Det blir många småsaker och fix-projekt ändå, det är en helt annan sak att rigga iordning båten för boende på obestämd tid än den vanliga vårrustningen. Veckan såhär långt har ägnats åt stuvande, städande och stadig transport av båtprylar från förrådet och husgeråd och kläder från lägenheten. Semi-intensivt Tetris i båtformat.
Naturligtvis pajar saker under vintern. Vi har inte hunnit igenom hela testkörningen av båtens utrustning än, men igår när vi hämtade grejer i båtförrådet fick vi en gnagande känsla (u-huh, u-huh!) av att något var fel. Små gråa pälsklädda filurer, rätt gulliga för all del med sina små svansar och öron, har formligen invaderat vårt båtförråd med sina familjer. Mindre kul. En stor väska med allt sänglinne var intensivt bebodd. Två rådisar betraktade oss överraskat från sitt mysiga krypin bland handdukar och sänglakan när Ann-Sofie öppnade väskan. En hel del textil nerkissat och söndergnagt, och, till större förtret, även gummibåten. Jag visste inte att PVC var attraktivt för små gnagare men det är det tydligen, de käkar det inte men det är enligt uppgift perfekt för dem att slipa ner sina små gaddar på. Vår stackars jolle blev ett tand-spa för inneboende möss och flyter aldrig mer, den saken är solklar, ett durkslag har större sjöduglighet. Och det skulle krävas en lagningssats stor nog att få ett eget postnummer för att återställa flytbarheten. Det blir en ny gummibåt.
Snabb research igår av Ann-Sofie för att fort som ögat få fatt i en vettig RIB helt enkelt. Resultatet blev att vi ska på studiebesök hos Great White på Värmdö imorgon för att klämma och känna på några modeller. Det var synd på båten, den var i princip helt ny, men i och för sig hade vi våra dubier hur bra den skulle vara i lite livligare vatten. Vi får se imorgon, men indicierna pekar på en uppgradering till en Great White med aluminiumskrov, deras 270-modell med dubbelskrov och förvaring. Vit med svarta detaljer, för att matcha moderskeppet och inte bli så hysteriskt varm i den tropiska solen. En klart bättre båt än vår gamla, men en tråkig utgift, dyraste mössen vi stött på hittills tror jag. ”Lilla Blå”, som hon hette, blir slaktad på reservdelar, öglor, pvc-duk för reparation, handtag och beslag skär vi loss och tar med oss till den nya pärlan, som än så länge saknar namn.
Gudskelov hade våra skarptandade vänner gett f_n i dykutrustningen och reservseglen som också låg i förrådet. Nåja, jollen kanske var prispengar för att behålla de sakerna o-gnagda…
Fenderskydden har tagit mycket stryk i vinter, och fendrarna, så hustrun har ägnat dagen åt symaskinen och fixat nya skydd, ståndsmässigt! Ett par utbytesfendrar blir det nog också innan vi är klara med inköpslistan.
Ett kul projekt jag dragit igång senaste veckorna är att proja och bygga en portabel dieselpoleringsutrustning. Våra dieseltankar är helt inbyggda och saknar inspektionsluckor, och det har hela tiden varit en liten källa till oro, även om vattenavskiljaren alltid sett kristallklar ut och inte haft en droppe vatten. Men det skulle bli väldigt knepigt om vi drabbas av dieselbakterier. Ytterligare en fast installation av ett poleringssystem i maskinrummet finns varken tid eller plats för, så jag köpte en bra soppapump som kan lyfta ordentligt, lite slang, en filterinsats och lite elprylar. Hela manicken kan demonteras och användas som reservdelar till motorn vid behov, och filtren är samma till motorn, elverket och dieselpoleringen. Jag gillar standard. Ska montera den på en liten plywoodskiva, driva pumpen från ett cigguttag, sugslang och retur direkt via påfyllningslocket. Sen blir rutinen att polera ett par timmar varje gång vi tankar helt enkelt, får se hur det funkar. Kanske får jag pluspoäng i långseglar-communityn för att jag har en portabel dieselpolering att låna ut i hamnen…
Det flyter på som vi säger i båtbranschen, och om några veckor bär det västerut. Utan Fievel.
Fair Winds!
Skipper Henkster