Det var rätt länge sen det var någotsånär naturligt att krypa på alla fyra, och 51-åriga män är kanske inte ämnade riktigt för den typen av ergonomi heller, det var för länge sen, jag har inte övat på länge. Detta slog mig med viss kraft idag när min organism äntligen träffade den mjuka soffan hemma, efter 16 timmars knästående varvat med sittande i ostbågeställning idag och igår.
Dagens övning var ”naughty”. Teakdäcken har tagit en del stryk i vinter och vi behöver nåta om rätt mycket, 20-30 löpmeter, innan slipning och oljning, som vi bestämt oss för att göra innan avresa. Halvvägs igenom jobbet idag får man nog säga, gårdagen gick åt till att krypa runt och lokalisera, markera och skära ut alla skador och släpp i fogarna, dagens övning var maskering och nåtning. På lördag blir det en dag till på knä, med slipmaskiner, och måndag, sista dagen på knä med teakolja och pensel. Må det bli snyggt, så att det är värt smärtan i lederna.
En komisk parentes – maskering och nåtning är förknippat med en del precision, och det är ju inte riktigt min starkaste gren längre. Vi hade nog kunnat göra en rätt rolig film om hur en snubbe med ataxi och rätt mycket ofrivilliga skakningar nåtar om ett teakdäck, stundtals en syn för gudar. Bred maskeringstejp var rätt beslut. Tur att jag är svårt lagd åt svart humor så jag fick skratta gott åt mig själv när jag drog mina svajiga nåtsträngar. Om jag ska nåta så behöver man vara beredd att slipa efteråt helt enkelt. Från den ljusa sidan så är jag å andra sidan en jävel på att slipa, det går lite grann av sig själv om man är hyfsat darrhänt haha!
En stor mängd gizmo-inköp är avklarade i veckan – saker som vi var osäkra på om vi hade ombord, eller bara har kommit på att det eller det behöver vi komplettera med. Stort och smått, mer bits, rostfri skruv, mässingsskruv, popnit-tång, gardintyg, peanger, kirurgiknivar, suturer, sprutor, fendrar till jollen, hänglås etc.
Utöver det har vi hämtat och monterat upp seglen, fixat livlinor och vart upp i masttopparna och droppat i ett extra fall och lagat trassel på flagglinan. Och, börjat få lite hemtrevligt. Vår gamla strandskylt som satt i uterummet i villan fick komma ombord och hälsa alla ombordstigande välkomna, en vägvisare till avslappning, bad och barfota. Kanonen är på plats, pirathatten är på plats, huggaren är ombord men väntar på upphängning, ungarna har fått en sminkspegel i förpiken och den snidade kinesiska draken sitter i barskåpet och ruvar på skatterna. Och mycket är stuvat, inte allt men det närmar sig så sakteliga.
Två veckor kvar nu ungefär, listan krymper men det blir långa dagar in i kaklet för att hinna allt. Imorgon får vi vår nya fina jolle levererad och funderar på att utlysa en namntävling. Kanske blir det också en liten tipsrunda, eller nåt frågesportsliknande, det finns lite saker ombord som är aningen udda för att vara stuvade på en segelbåt. En säck med sandlådesand till exempel kom ombord i veckan. Vad ska vi ha den till? Den får ni klura på till nästa gång. En drakvaktad rom till den som gissar rätt!
Fair winds – och mer knäskydd åt mänskligheten!
Skipper Henkster