Lugn dag idag, låg stilla i Mem hela dagen precis utanför första slussen till Göta kanal. Vi kom hit igår mitt på dagen, i lagom tid för att på lite behörigt avstånd bevittna ett bröllop. Härlig dag och vackert följe på väg ner till stranden och bryggorna för fotografering. Vacker plats detta! Skärgården utanför och passagen in över Slätbaken var magiskt fin, Stegeborg halvvägs in bjöd på en riktigt smal passage med en linfärja men också en oerhört slående upplevelse med den gamla borgen, gästhamnen och stora hamnkrogen med sina uteserveringar runtom. Visuellt spektakulärt får man säga, vi måste återkomma dit för ett strandhugg i framtiden. Jag är svag för gamla byggnadsverk och deras historia, Stegeborg har visst anor från 1300-talet, med pålverk daterade ytterligare 500 år bakåt i tiden, tidig vikingatid, var kungligt residens under 1500-1600-talen men övergavs och förföll därefter. Icke desto mindre en pampig slottsruin med en aura av forntida makt över sig.
Lite småfix på morgonen med förberedelser för kommande slussningar, preppade förtöjningslinor med brytblock, styrde upp lite på däck med segelvård och linor, ordnade till jollen (fortfarande namnlös!) så att den inte sticker ut på sidan och riskerar skrapa mot slussväggarna och packade ner de sista jollegrejerna i dess eminenta stuvfack. Vi fick bryggseglat en stund också på morgonen, flaxade ut hela genuan, spände upp den lite och rullade in den lite hårdare för att få på genuakapellet ordentligt.
God glass på Kanalmagasinet i väntan på taxi/Uber/Bolt till Norrköping för planerade inköp. Det var en viss prövning av tålamodet att få en hugad chaufför att nappa på en körning härifrån obygden, men sol, glass och gott om tid vid vattnet gjorde väntan mer än anständig ändå.
Väl i Norrköping fick vi våra ärenden uträttade på Hjertmans med viss marginal – det kunde ha blivit världens i genomsnitt dyraste tändstift, taxiresorna och lunchen på St Georges Grill drog upp totalpriset, men i båtbutiker hittar man ju alltid en mängd prylar så det blev ett lägre GAV ändå för att på något sätt uttrycka sig i ekonomiska termer. Jag tror inte att jag någonsin lämnat en båtbutik tomhänt eller med enbart det jag kom dit för att köpa. Det blev flagglina, pluggpackningar, brytpinnar, soppafilter, ett gäng kausar, en fenderpump, en växelhusoljepump till utombordaren och en ny fender. Och just det, tändstift och teakolja också som var det vi egentligen skulle ha.
Rätt hängiga båda två nu i dagarna, förmodat efterspel av denguefeber-vaccinationen förra veckan, jag kom rätt billigt undan på den fronten, Ann-Sofie fick hårdare symptom, så vi gjorde ingen större sak av att turista i Norrköping, det blev bara Hjertmans och en halvsen lunch på St Georges Grill innan vi begav oss hemåt och satte igång med bakning och fenderpumpning.
Jo, vi hann förstås arrangera lite billig humor i ett gathörn i Norrköping, nåt om att när man bränt reskassan i närmaste båtbutik får man lägga ut kepsen och uppträda med sitt nyinköpta instrument. Om syftet var att tjäna in tändstiften så var framgången begränsad. Antingen var Grabben med G för ful i håret, inte tillräckligt rågblond, eller, mest troligt, så höll jag inte på så länge att publikmassorna hann samlas riktigt och ta fram plånböckerna för att belöna kombinationen av skamlöst tiggeri och stor musikalisk konst. Mina musikaliska kvaliteter har jag för egen del oeftergivligt förtroende för, men kanske att publiken inte var redo riktigt? Det var länge sedan jag uppträdde i Norrköping så jag har inte hängt med i viben där. Som gatumusikant måste man nog ha en lapp med ett swischnummer också nuförtiden, jag var dåligt förberedd. Men det blev reklam för Hjertmans, en man kom fram och frågade var man kunde köpa båttillbehör. Vackert så. Ni får kolla klippet på Insta om ni vill se mig sitta i ett gathörn i Norrköping och försöka få pengar av främlingar för att göra konstiga saker. Mest kul hade förstås varit om filmreferensen varit helt rätt och fångat något i den andra klassiska båtfilmen så att geografin lirat bättre, men man kan inte få allt.
Kvällen ska ägnas åt att bränna diesel i kaminen, käka godis, baka bröd och kolla på Matrix. Säng tidigt, upp tidigt för incheckning på kanalkontoret och vår första slussning ever. En rätt vanlig båtkväll ändå.
Fair Winds!
Skipper Henkster